Netflix ved, hvornår du er bidt af en serie

Netflix ved, hvornår du er bidt af en serie

Godt nok tog det Walter White næsten en hel sæson at forvandle sig til Heisenberg, og der gik 13 episoder af House of Cards (Spoiler alert!), før Frank Underwood kunne kalde sig USA’s vicepræsident, men nu viser det sig, at fans forelskede sig i serierne, længe før plottet tog disse drejninger. Det var dog ikke kærlighed ved første blik.

Netflix har analyseret deres globale streaming-data* fra første sæson af nogle af tidens mest populære tv-serier – både originale serier fra Netflix og andre serier – for at få indblik i, hvornår seerne blev bidt af de forskellige serier. Når reklamepauser og faste sendetider er skåret væk, og seerne selv kan bestemme, hvornår de vil se med, bliver det nemlig muligt at se, hvornår en serie får os på krogen. Det punkt defineres ved at 70% eller flere af seerne af en given episode – den fængende episode – fortsatte med at se sæsonen til ende.

”På grund af faste sendetider på traditionelt tv kan man argumentere for, at pilotafsnittet af en serie er den vigtigste del af seriens fortælling,” siger Ted Sarandos, Chief Content Officer for Netflix. ”Vi kan dog se i vores undersøgelse af 20 serier på tværs af 16 lande, at der aldrig har været nogen, der er blevet bidt af en serie ved pilotafsnittet. Det bekræfter os i, at vi skal fortsætte med at give vores medlemmer alle afsnit af en hel sæson på en gang, da det viser sig, at det er sådan man skaber seriefans i dag.”

Mens Netflix har identificeret den episode, som fik seerne på krogen**, afslører undersøgelsen ikke præcist hvilket øjeblik, der gav seerne lyst til at se serien helt til ende.

Billede af hvornår en serie fanger os

Så lang tid går der før vi er bidt af en serie i Danmark. Kilde: Netflix

Selvom der rundt om i verden har vist sig at være relativ stor lighed i forhold til, hvornår serierne får seerne på krogen, dukker der alligevel et par afvigelser op. Eksempelvis bliver hollænderne taget med storm hurtigere end mange andre nationaliteter. Danskerne viste tidligt interesse for Arrow, svenskerne faldt hurtigere for The Killing, mens franskmændene var de første til at forelske sig i How I Met Your Mother. Til gengæld var det Better Call Saul, der fængede brasilianerne – faktisk en hel episode tidligere end mexicanerne. I Australien og New Zealand blev seerne bidt af serierne et eller to afsnit senere end i de øvrige lande i undersøgelsen. På trods af forskellene havde den fængende episode ikke nogen sammenhæng med, hvor mange der så serien eller faldt fra, uanset hvilken serie, episode eller land, der er tale om.