Binge-watching er det nye sort. Gør du det?

Binge-watching er det nye sort. Gør du det?

Hvis du hører til dem, der kan se flere afsnit af en tv-serie i rap, så er du faktisk meget moderne og med helt fremme i skoene. Fænomenet har endda fået et navn: binge-viewing eller binge-watching.

Ordet ‘binge’ er engelsk og kan bedst oversættes med ‘at fråse’ eller ‘fråseri’. Når man binger, så fortærer man noget i længere tid og gør det meget intenst.

‘Binge-watching’ kom frem i slutningen af 90’erne, hvor det blev muligt at få flere komplette tv-serier på DVD, hvilket muliggjorde binge-watching. Det var dog først i 2013 at ordet virkelig slog igennem på grund af udbredelsen af streamingtjenester som Netflix og HBO samt on-demand tv fra f.eks. DR og TV2.

Cover til Breaking Bad

Breaking Bad er en af de tv-serie, der har taget konsekvensen af ‘binge-watching’ og fået en meget kort intro

I dag er binge-watching for alvor blevet noget producenterne af tv-serier tager seriøst og tænker ind i produktionen. Dette er årsagen til, at flere nye tv-serier i dag har en væsentlig kortere intro end vi kender fra 80’er og 90’ernes tv-serier. Det kan nemlig virke som et irritationsmoment hvis seerne skal pløje sig igennem den samme lange intro 5-6 gange i løbet af en aften. Tænk bare på serien ‘Venner’, hvor alle karakterene skal præsenteres og danse foran springvandet.

Samtidig har mange af de mere komplekse serier sløjfet det tidligere så obligatoriske resumé. Igen med tanke på binge-watcherne, hvor et resumé jo er temmelig omsonst, da seeren lige har set det forrige afsnit.

Lektor i filmvidenskab på Københavns Universitet, Peter Schepelern fortæller til Berlingske “At binge er noget, der giver mest mening med de nye episke TV-serier. At se dem brudt op i episoder med en uges mellemrum er jo faktisk en unaturlig måde at se dem på i forhold til vores behov for fortløbende fortællinger. Man kan sammenligne det med Dumas’ og Dickens’ romaner, som oprindelig blev offentliggjort i små føljetonbidder. I dag læser man dem jo som hele romaner”

Undersøgelser fra udlandet viser, at der binges i alle aldersgrupper, dog med en lille overvægt i den yngre aldergruppe. En amerikansk undersøgelse viser, at to tredjedele af alle fjernsynsseere i aldersgruppen 13-49 år har binget mindst én gang.

Ordet ‘binge-watch’ var med i opløbet om at blive Årets Ord i Storbritanien i 2013, men tabte til ordet ‘selfie’